Authenticiteit is dé voorwaarde voor èchte duurzaamheid
Duurzaamheid (houdbaar op de lange termijn, toekomstbestendigheid) is het resultaat van authenticiteit! Dat wordt duidelijk als geld geen rol speelt, dan maak je namelijk beslissingen vanuit je hart, intuïtief, en die pakken altijd goed uit voor volgende generaties.
De definitie van economie is “omgang met schaarse middelen” en gaat er dus bij voorbaat al vanuit dat er niet genoeg is voor iedereen. Onzin! Wie zijn/haar leven durft te leven zoals het bedoeld is, authentiek durft te zijn, op z’n gevoel af durft te gaan, komt al snel tot de conclusie dat we helemaal niet zoveel nodig hebben als de commercie ons wil doen geloven. Spullen kosten véél geld, tijd en energie en zorgen voor véél afval en andere ellende.
Voor alle duidelijkheid; ik koop óók kleren, apparatuur en andere spullen, ik vier graag Sinterklaas met véél leuke kadootjes en hou van ons kleurrijke, stijlvolle interieur. Maar elk jaar een nieuwe smartphone, elke maand nieuwe schoenen en nieuw speelgoed voor mijn zoontje… daar doe ik niet aan mee.
Het bespaart veel geld, tijd en energie als je je bewust afvraagt wat je echt nodig hebt of waar je echt plezier aan beleeft. En als we die gedachtegang doortrekken, is er helemaal geen sprake van schaarste. Bovendien creëren we dan ruimte voor wat er ècht toe doet; betere zorg, beter onderwijs, gezonde voeding, plezierig en zinvol werk, kortom: een betere wereld.
Een echt duurzame economie (eerlijk, sociaal, verantwoord, groen) ontstaat dus niet door zonneparken op grond waar ook voedsel op verbouwd zou kunnen worden, of door elektrische auto’s op stroom afkomstig van gas- of kolencentrales. Een sociale en duurzame economie krijgt vorm wanneer ondernemers èchte waarde toevoegen, met producten en diensten waar mensen ècht mee geholpen zijn. Ondernemen voor een betere wereld dus, en dáármee een boterham verdienen. ZP’ers spelen in mijn ogen een belangrijke rol in deze transitie. Lees daarover in mijn artikel “De ZP’er als pionier op weg naar de betekeniseconomie.”
Bent u zo’n bewuste ondernemer en bent u op zoek naar een tekstschrijver die uw verhaal verwoordt, bijvoorbeeld in een artikel of brochure, op een website of in een blog? Dan houd ik me aanbevolen!
Keihart | Stevige tekst met hart voor uw zaak!